Rankingmethodes
In wat volgt geven we kort uitleg over de berekening van de individuele Elo rating die we hanteren per sport, alsook eventuele andere rankings. De huidige Elo ranking vind je telkens terug in het hoofdmenu van de sportpagina, of als je doorklikt op een spelersprofiel.
De Elo naamgeving wordt vaak gebruikt in andere sporttakken zoals schaken. De berekening die we doen is echter lichtjes anders, met name volgens deze aanpak. Hieronder wat verduidelijking.
Definitie
Onze "Elo" rating is simpelweg een getal dat je sportniveau weergeeft, je zogenaamde skill. Onderliggende aan de rating die je in de ranking ziet verschijnen moet je deze elementen in het achterhoofd houden:
- Je "gemiddelde" skillniveau (G)
- De onzekerheid rond die schatting van je skillniveau (O)
- De verhouding van het skillniveau en de onzekerheid bij de start (k)
- De uiteindelijke rating die berekend wordt als G - (k * O)
Uit de formule volgt alvast dat hoe lager de onzekerheid, hoe dichter je gemiddelde skillniveau bij je getoonde rating zal liggen.
De dynamiek tussen bovenstaande elementen maakt de aanpak geavanceerder dan het traditionele Elo-systeem. Daarnaast is het veel eenvoudiger toe te passen voor teamgames (zoals de 2 vs. 2 in onze spikeball competitie), waarbij de individuele ratings van de spelers slim samen in rekening worden gebracht.
Hoe werkt het in de praktijk?
Iedereen begint met een gemiddelde niveau van 400 en een onzekerheid van 133.33, waardoor k gelijk is aan 3. Vullen we de formule in, dan zien we dat de startrating voor iedereen 0 is. We beschouwen 0 als absolute ondergrens, ook al is het in theorie mogelijk dat je rating negatief wordt. Je rating kan dus alleen maar omhoog vanaf de start... of blijven hangen.
Hoe wordt je rating aangepast?
We herberekenen je rating na elke game die je speelt. Every game counts. We maken geen onderscheid op basis van wat het verschil in punten is in de game, behalve bij darts. Daar telt elke leg, en vangen we zo het onderscheid op tussen bijvoorbeeld wanneer een game op 3-0 of op 3-2 eindigt.
Volgende principes gelden:
- Als je een game (of leg) wint, stijgt je gemiddelde niveau G, en vice versa
- Als je een game (of leg) speelt, daalt de schattingsonzekerheid O
- Als je in duo speelt, wordt de bijdrage van elke speler als evenwaardig beschouwd, maar de uiteindelijke ratingaanpassing kan verschillen per partner
De grootteorde van de veranderingen hangt af van het ratingprofiel van jezelf, van je eventuele duo-partner, en die van je tegenstander(s).
Als je wint van een speler met een hogere rating, dan stijgt je rating meer dan moest je gewonnen hebben van iemand met een lagere rating.
Als je wint van een spelersduo met een hogere gecombineerde rating, dan stijgt je rating (en die van je teamgenoot) met meer dan moest je gewonnen hebben van een spelersduo met een lagere rating. Je rating kan meer of minder toenemen dan die van je teamgenoot, afhankelijk van jullie eigen startratings.
Met andere woorden, je rating wordt aangepast in functie van de verwachte uitkomst en de werkelijke uitkomst.
Verwachte uitkomsten die zich voltrekken (zoals de favoriet die wint) zorgen voor kleine aanpassingen omdat het algoritme al een goed idee had van de betrokken skills β het is een bevestiging van wat al vervat zat in de ratings.
Verrassingen (zoals de underdog die wint) zorgen dan weer voor grotere aanpassingen om de skills beter in lijn te brengen met de werkelijke uitkomst.
De exacte aanpassingen worden berekend aan de hand van statistisch gegoochel, maar daar hoef je je geen zorgen over te maken. GeΓ―nteresseerden kunnen zich altijd met dit document volledig uitleven.
Sportspecifieke elementen
Voor sommige sporten brengen we nog extra individuele rankingmethodes in rekening.
Dartsgemiddelde
Al de dartsgemiddelden weergegeven op de website zijn telkens het globale driedart-gemiddelde. Als wedstrijdinput vragen we alleen de restscores en het aantal gegooide pijlen op, wat de formule per leg erg eenvoudig maakt:
3 * (501 β restscore) / aantal pijlen
Om zo weing mogelijk inputgegevens op te vragen (zodat iedereen optimaal kan genieten van het spelletje) berekenen we voorlopig geen ninedart-gemiddelde (je gemiddelde na je eerste negen pijlen) of checkout percentage.
Als je dartsgemiddelde 167 is, dan kunnen we natuurlijk wel afleiden dat je constant 9-darters gooit... π
Klassieke tafeltennis ranking
Bij tafeltennis hanteren we ook de zogenaamde klassieke ranking.
Elke speler kan bij aanvang een eigen ranking kiezen. Spelers die al in een andere competitie actief kunnen hun individuele klassement terugvinden op de website van de VTTL of op die van Sporta. De ranking gaat van A (hoogste klassement) tot B0, B2, B4, B6, hetzelfde stramien voor C, D, E, en tenslotte NG (geen klassement).
Zoals aangegeven in het reglement kan je klassement op basis van je enkelresultaten wekelijks 1 level stijgen (+3 nodig) of dalen (-4 nodig). Winst tegen je eigen klassement betekent +1 en +1 extra per klassement hoger, verlies tegen je eigen klassement telt als -1 en -1 extra per klassement lager.
Deze ranking wordt gebruikt voor de matchups van je teamwedstrijden.
Bij de start van de competitie wordt je Elo rating daarenboven berekend aan de hand van je opgegeven klassieke ranking:
| Ranking | Niveau | Elo | |
|---|---|---|---|
| A | 800 | β | 400 |
| B0 | 775 | β | 375 |
| B2 | 750 | β | 350 |
| B4 | 725 | β | 325 |
| B6 | 700 | β | 300 |
| C0 | 675 | β | 275 |
| C2 | 650 | β | 250 |
| C4 | 625 | β | 225 |
| C6 | 600 | β | 200 |
| D0 | 575 | β | 175 |
| D2 | 550 | β | 150 |
| D4 | 525 | β | 125 |
| D6 | 500 | β | 100 |
| E0 | 475 | β | 75 |
| E2 | 450 | β | 50 |
| E4 | 425 | β | 25 |
| E6 | 400 | β | 0 |
| NG | 400 | β | 0 |
| Overzichtstabel startratings voor tafeltennis | |||
Voor bijvoorbeeld spelers met de laagste ranking (en NG) is het gemiddelde startniveau 400. Vullen we de formule in, dan zien we dat de startrating voor die spelers gelijk aan 0 is. We beschouwen 0 als absolute ondergrens, ook al is het in theorie mogelijk dat je rating negatief wordt.
Niet alle sporten hebben een Elo rating
Beachvolley, 3x3 basketbal, en zaalvoetbal hebben voorlopig geen Elo rating. Deze wedstrijden worden met grotere teams gespeeld en hebben vrije wissels, dus het concept van een individuele ranking is er minder relevant.
Denk je dat het toch nuttig, interessant, of leuk zou zijn? Laat ons dan zeker iets weten!
Tot slot
De variabiliteit in rating in het begin is helemaal normaal. Hoe meer je speelt, des te accurater je geschatte niveau zal zijn. Het algoritme heeft meestal een 15-tal games/legs nodig om een goede inschatting te maken van je niveau. Op je spelerspagina kan je de evolutie van je rating bekijken.
Als je rating al geruime tijd 0 is (bijvoorbeeld na een lange verliesreeks), dan zal je enkele overwinningen nodig hebben om uit die nulzone (eigenlijk negatieve zone) te komen.
Ongeacht je situatie, de boodschap blijft dezelfde. Wil je je rating zien stijgen, dan moet je regelmatig spelen en winnen, Γ©n liefst tegen spelers met een hogere rating... maar vergeet vooral niet dat plezier maken in deze competitie altijd voorop staat.
Geniet van de uitdaging!

